Cinefex chiude dopo 40 anni a causa della pandemia, addio alla storica rivista dedicata ai VFX
Cinefex, storica rivista specializzata nell'arte degli effetti visivi, chiude dopo 40 anni a causa della pandemia di Coronavirus
La causa della chiusura è, purtroppo, la pandemia di Coronavirus e l'impatto che sta avendo sull'industria del cinema, dell'editoria e della pubblicità:
Un anno fa in questo mese, Cinefex celebrava il suo quarantesimo anniversario.
Storicamente, è stato un traguardo che poche riviste riescono a raggiungere, e siamo immensamente orgogliosi di questo risultato e grati a chi ci ha supportato aiutandoci ad arrivare fino a qui.Poi il mondo si è ribaltato.
Nel giro di poche settimane, la pandemia di Coronavirus ha dilagato nel pianeta, letale e implagabile; e ad oggi la sua marcia inesorabile tra le nazioni, le comunità e le famiglie rimane in gran parte incontrollata.Il prezzo umano è stato devastante, ma anche quello delle imprese, un numero infinito delle quali hanno dovuto chiudere a causa di problemi economici o di indicazioni governative.
Più di 100,000 di queste imprese, solo negli Stati Uniti, non riapriranno mai più.
Siamo profondamente tristi nell'annunciare che Cinefex sarà una di quelle imprese.
La pandemia ci ha privato degli argomenti di cui parlare, dei punti vendita dove essere distribuiti, e soprattutto di inserzionisti, molti dei quali, come noi, faticano a rimanere a galla in un clima di profonda confusione e incertezza.
Abbiamo fatto del nostro meglio per affrontare la tempesta, ma alla fine la tempesta ha prevalso.
Tenete in mano l'ultimo numero di un magazine che ha documentato e celebrato una delle più vibranti ed entusiasmanti forme d'arte nella storia dell'intrattenimento. È stato un onore e un privilegio realizzarlo.
Vi salutiamo con affetto.
Nel nostro piccolo, anche noi di BadTaste.it dobbiamo molto a Cinefex. Chi scrive ricorda molto bene che uno dei primissimi articoli che provò a tradurre (pieno di tecnicismi!) per il forum di Caltanet dedicato al Signore degli Anelli dove nacque questo sito fu lo speciale di Cinefex dedicato a Gollum. Un'impresa ardua, ma formativa. Proprio negli anni in cui nasceva BadTaste, Cinefex ebbe anche un'edizione italiana: quattro numeri, più tre numeri della sua evoluzione, CineVFX, pubblicati da Imago Edizioni.
It was by reading #CinefexNOW that I decided to attend the BA in Media Design, attracted by the world of VFX. And one of the very first articles I translated on the LOTR Forum on Caltanet where @badtasteit was born was the Cinefex issue on Gollum… THANKYOU <3 pic.twitter.com/NaSZfhTJ3p
— Andrea F. Berni (@andreafrancesco) February 23, 2021
L'intera industria nelle ultime ore ha reso omaggio a Cinefex su Twitter: membri stimati della comunità degli effetti visivi e del cinema, molti dei quali hanno iniziato a lavorare nel settore proprio leggendo la rivista.
https://twitter.com/pauljfranklin/status/1364308243485458436
As a kid from Long Island NY, a long way from Los Angeles. I used to day dream of one day working in LA.. Cinefex, was that fuel I needed to keep the dream alive. Because of you all, I had a sneak peak of how cool movie making was, it made it real for me. FYI, I got my dream job.
— Lino DiSalvo (@LinoD) February 23, 2021
What a shame. When I didn’t know anyone in this business, Cinefex was my guide.
— Michael B. Johnson (@drwave) February 23, 2021
Never judging, just reporting.
Such a specific voice, so helpful through the years.
I don’t have all of them, but I have ones that mattered to me, that’s a lot
Thanks for all the stories, @cinefexNOW https://t.co/quwW2RaJhE pic.twitter.com/TWye8dBOpA
Cinefex was one of the true gold standards for informed and comprehensive film journalism. I will spend the rest of my life trying to complete my collection. It is a terrific loss, but an archive that should absolutely be preserved and valued.
— DrewMcWeeny (@DrewMcWeeny) February 23, 2021
This is heartbreaking. https://t.co/wgcc7CTdBs
Thank you for everything @cinefexNOW. Reading your magazine was like dining at the fanciest restaurant in town. ❤️ pic.twitter.com/1bD6vkZDTk
— Blast Points (@blast_points) February 23, 2021
https://twitter.com/levork/status/1364317426985299969
https://twitter.com/digitalHUGHES/status/1364319991777009666
This hurts. I read my first issues in 1994 when I decided I wanted to work in this industry. I've been a consistent subscriber for 20 years and owe Don and the team so much. https://t.co/xFbeiw1Tvu
— Jason Scott (@jason_c_scott) February 23, 2021
Cinefex inspired me to work on Blender in 90s. Always in my heart. Thanks.
— Ton Roosendaal🔸 (@tonroosendaal) February 23, 2021
It is with great sadness that we share this news. For 40 years Cinefex served as an incredible inspiration and resource to so many in the industry. We are heartbroken 💔 #vfx
— Industrial Light & Magic (@ILMVFX) February 23, 2021
A note from the publisher as printed in Issue 172 (February 2021). pic.twitter.com/X0sJjSgwr3
Growing up, I can think of no publication that fueled my interest in the magic of filmmaking more than the great, and now sadly late, @Cinefex. My back issues will proudly remain as handy reference in my office. Thank you Don Shay, Jody Duncan & Co. for DECADES of excellence. https://t.co/YgWpFMaiRY pic.twitter.com/SUEErCPewi
— 𝐂𝐡𝐚𝐫𝐥𝐞𝐬 𝐝𝐞 𝐋𝐚𝐮𝐳𝐢𝐫𝐢𝐤𝐚 (@Lauzirika) February 23, 2021
Cinefex magazine pulled the curtain back on how movies were made and was significantly responsible for sparking my enthusiasm for filmmaking and nurturing it for decades. This is a huge loss, and I'm very grateful for all of the knowledge and joy it has brought to all of us.
— Todd Vaziri (@tvaziri) February 23, 2021
Very sad. Cinefex was my film school, growing up in a small town of about 12,000 (pre-internet). I remember pouring over the issues from the early 80s onwards, and then pinching myself when given an opportunity to work with some of those FX wizards years later.
— François Audouy (@audouy) February 23, 2021
Very sad. Cinefex was one of the few resources for the general public to learn about the art & tech of visual effects objectively, without studio/marketing spin.
— Captain Disillusion (@CDisillusion) February 23, 2021
Plus, the size & shape of the magazine was super comforting! https://t.co/7QOHE99b4E
This is so desperately sad. Many of us who have found our careers in VFX did so, at least in part, because @cinefexNOW showed us the way. It has always showcased the interesting and the beautiful, and I will miss it very much. The legacy is unparalleled. https://t.co/PEDPc0e2U1
— Andrew Whitehurst (@andrewrjw) February 23, 2021